Без участието на учениците няма истинска промяна

В момент, в който България отчаяно се нуждае от смислена образователна реформа, Министерството на образованието и науката предлага проектозакон, който рискува да задълбочи проблемите, вместо да ги реши.

Какво липсва? Учениците.

Законопроектът засяга пряко учениците – от нови задължителни предмети до допълнителни санкции и промени в организацията на учебния процес. И въпреки това, именно гласът на учениците напълно отсъства от процеса на изработване на текста. Това е в разрез не само със закона, който гарантира правото на учениците да участват в обсъждането на решения, засягащи училищния живот, но и с европейските стандарти за младежко участие.

Липсата на консултация с ученическите съвети и техните структури поставя под въпрос целия процес и буди основателно недоверие в намеренията на институциите.

Реформа без младежки идеи?

По време на Националната среща „Младежко участие“, проведена в Ямбол през юни 2025 г., над 100 младежи и експерти в сферата на образованието приеха декларация с конкретни предложения за реформа на ученическото самоуправление. Сред тях:

  • Ясно регламентиране на статута и правомощията на ученическите съвети;

  • Учредяване на национален представителен орган на учениците;

  • Самостоятелна наредба за функционирането на ученическото самоуправление;

  • Подкрепа чрез обучение, менторство и участие на младежки организации;

  • Обучения за учители по теми като демокрация и гражданско образование.

Нито едно от тези предложения не намира отражение в законопроекта.

Образователен закон с неясни цели

Предложеният текст създава усещане, че целта не е подобрение на образователната среда, а администриране на процеси, често без ясна логика. Сред най-спорните предложения са:

  • Въвеждане на задължителен предмет „Добродетели и религии“, без обществен консенсус и ясен капацитет;

  • Възможност за повтаряне на I клас – практика с доказано отрицателен ефект;

  • Ограничаване правомощията на обществените съвети при избора на учебници;

  • Засилване на санкциите спрямо ученици, което влиза в противоречие с приобщаващото образование.

Вместо да търси решения за справяне с отпадането на ученици, недостига на учители и нуждата от дигитални умения и критическо мислене, законопроектът залага на рестрикции и неясни морализаторски интервенции.

Младежките организации искат реален дебат

Национален младежки форум настоява за:

  • Незабавно оттегляне на законопроекта;

  • Реален обществен дебат с включване на ученици и младежки организации;

  • Сериозна реформа в ученическото самоуправление.

Ученическото участие не може да бъде декоративен елемент в образователната политика. То е фундаментален елемент на демокрацията и на бъдещето, което искаме да изградим – общество на активни, информирани и отговорни граждани.

Младите хора не искат да бъдат обект на реформи. Те искат да бъдат субект – партньор, глас, участник. И не просто „да ги чуят“, а да участват в създаването на правилата, които ще определят тяхното образование и тяхното бъдеще.