Без участието на учениците няма истинска промяна
/in Новини, Първа страницаВ момент, в който България отчаяно се нуждае от смислена образователна реформа, Министерството на образованието и науката предлага проектозакон, който рискува да задълбочи проблемите, вместо да ги реши.
Какво липсва? Учениците.
Законопроектът засяга пряко учениците – от нови задължителни предмети до допълнителни санкции и промени в организацията на учебния процес. И въпреки това, именно гласът на учениците напълно отсъства от процеса на изработване на текста. Това е в разрез не само със закона, който гарантира правото на учениците да участват в обсъждането на решения, засягащи училищния живот, но и с европейските стандарти за младежко участие.
Липсата на консултация с ученическите съвети и техните структури поставя под въпрос целия процес и буди основателно недоверие в намеренията на институциите.
Реформа без младежки идеи?
По време на Националната среща „Младежко участие“, проведена в Ямбол през юни 2025 г., над 100 младежи и експерти в сферата на образованието приеха декларация с конкретни предложения за реформа на ученическото самоуправление. Сред тях:
Ясно регламентиране на статута и правомощията на ученическите съвети;
Учредяване на национален представителен орган на учениците;
Самостоятелна наредба за функционирането на ученическото самоуправление;
Подкрепа чрез обучение, менторство и участие на младежки организации;
Обучения за учители по теми като демокрация и гражданско образование.
Нито едно от тези предложения не намира отражение в законопроекта.
Образователен закон с неясни цели
Предложеният текст създава усещане, че целта не е подобрение на образователната среда, а администриране на процеси, често без ясна логика. Сред най-спорните предложения са:
Въвеждане на задължителен предмет „Добродетели и религии“, без обществен консенсус и ясен капацитет;
Възможност за повтаряне на I клас – практика с доказано отрицателен ефект;
Ограничаване правомощията на обществените съвети при избора на учебници;
Засилване на санкциите спрямо ученици, което влиза в противоречие с приобщаващото образование.
Вместо да търси решения за справяне с отпадането на ученици, недостига на учители и нуждата от дигитални умения и критическо мислене, законопроектът залага на рестрикции и неясни морализаторски интервенции.
Младежките организации искат реален дебат
Национален младежки форум настоява за:
Незабавно оттегляне на законопроекта;
Реален обществен дебат с включване на ученици и младежки организации;
Сериозна реформа в ученическото самоуправление.
Ученическото участие не може да бъде декоративен елемент в образователната политика. То е фундаментален елемент на демокрацията и на бъдещето, което искаме да изградим – общество на активни, информирани и отговорни граждани.
Младите хора не искат да бъдат обект на реформи. Те искат да бъдат субект – партньор, глас, участник. И не просто „да ги чуят“, а да участват в създаването на правилата, които ще определят тяхното образование и тяхното бъдеще.



