Отворено писмо на НМФ: Ролята на неформалното учене и младежките организации в постигане на резултати от учене
/in Новини, Първа страница /by Aleksandra Aleksandrova
BG02-047-12052020
До:
Г-н Красимир Вълчев
Министър на образованието и науката
С копие до:
Г-жа Таня Михайлова
Заместник-министър на образованието и науката
Г-жа Карина Ангелиева
Заместник-министър на образованието и науката
Г-н Петър Николов
Заместник-министър на образованието и науката
Отворено писмо
Относно: Ролята на неформалното учене и младежките организации в постигане на резултати от учене
Уважаеми Г-н Вълчев,
Обръщаме се към Вас в качеството Ви на Министър на образованието и науката от името на Управителният Съвет на Национален младежки форум, както и на всички организации, подкрепящи нашата позиция. Бихме искали да изразим готовността на неправителствените организации, част от НМФ, работещи с методите на неформално образование, за подпомагане справянето с последиците, нанесени следствие промените и мерките, причинени от опасността на COVID19 и справянето с нея.
Вземайки предвид:
- Добрата предварителна подготовка на висшите училища за дистанционна форма на обучение;
- Изключително бързата адаптивна реакция на учителите и директорите от страната;
- Използването на национални телевизионни канали за доставчик на предметно знание;
- Предоставянето на свободен достъп до Microsoft Teams платформа и профили за всички публични училища в страната;
- Писмо № 1103-69/10.04.2020 от г-н Красимир Вълчев и г-жа г-жа Силвия Георгиева, изпълнителен директор на Национално сдружение на общините в Република България, съдържащо примерни практики за оползотворяване на времето в условията на извънредното положение;
- Решението учебната година да приключи в дистанционна форма на обучение;
- Решението учениците да присъстват в училищата за провеждане на изпитите;
- Отпадането на външното оценяване при 4-ти и 10-ти клас;
- Промяната на датите за външното оценяване при 7-ми и 12-ти клас;
- Консултациите с различни представители на НПО относно дигитални платформи за обучение;
- Консултациите и общите решения с Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в образованието и с представители на родителски организации;
- Решения на МОН, касаещи оценките и присъствията на децата;
Отчитаме следните предизвикателства:
- Допълнителна натовареност на учители и ученици – анализи, преструктуриране на материала; извънредна комуникация; спешно развиване на нови дигитални умения, за да могат да се справят бързо и ефективно със ситуацията;
- Липса на кохерентност в преподавания материал, поради редица обстоятелства. Някои училища започнаха да преподават нов материал преди други, което води до изоставане на определени групи ученици.
- Задълбочаване на социалните неравенства сред учениците и младите хора в процес на учене поради невъзможност за включване в дигитален процес на организирано учене;
- 1 от 10 деца няма достъп до синхронизирана форма на обучение;
- Липса на баланс между учене “пред екрана” и разнообразни активности извън него, с които учащите да развиват ключови компетентности и практически умения;
- Промяна в нивата на Менталното здраве при учениците и младите хора, ангажирани в образователната сфера, предвид неочакваната социална изолация и цялостна промяна на учебния процес малко след средата на учебната година.
Настоящата криза показва, че заедно и подкрепяйки се можем да постигнем по-добри резултати. Тази криза също дава възможност да споделим различни добри практики , както и съвместно да развием нови иновативни методи на преподаване и колаборация между образователни институции и неправителствените организации. Този период може да се приеме като експериментален период за тестване на нови онлайн платформи за обучение, стандартизация на дигиталното преподаване, включване на резултати от обучението и методи за оценка. Това обаче също ни напомня, че технологията не може да замени преподаването в класната стая и взаимодействието лице в лице между ученици и учители и, най-важното, че социалните аспекти на преподаването и обучението са основни.
Във връзка с приетите публикувани документи и изразени позиции от страна на Национален младежки форум в периода 2013-2020 година, както и вземайки предвид становището на Икономически и социален съвет, в унисон с препоръките на Съвета на Европа, Европейската младежка стратегия и, в частност, Европейските младежки цели, ние считаме, че е необходимо осъществяване на диалог и съвместна работа между младежките организации и институциите в България по въпросите за нуждата от включване на неформалното учене като важна част от образователната система. Обръщаме внимание, че неформалното учене би спомогнало значително настоящата ситуация и методите за справяне с предизвикателствата, които стоят на дневен ред пред всички образователни институции и служители в сектора.
Ние, като представители на Национален младежки форум, заедно с организациите, работещи в сферата на неформалното учене, чрез подкрепата на това Отворено писмо, призоваваме за:
- Припознаване на младежките организации и младежката работа като основни доставчици на обучения в сферата на неформално учене – доказан метод за личностно развитие и придобиване на знания, умения и компетенции.
- Включване на младежките организации, както и на всички неправителствени организации и младежки работници, работещи в сферата на неформалното учене, с цел подпомагане процеса за справяне с предизвикателствата в образователната система, чрез консултиране и предоставяне на иновативни методи от дългогодишната практика с млади хора.
- Разработване и прилагане на стандарти в образователната система относно формални и неформални обучения, подпомагащи придобиването на знания, умения и компетентности, съвместно с представители на неправителствените организации, работещи в сферата.
- Разпознаване на изработените стандарти на Съвета на Европа за неформално учене и младежка работа и тяхното интегриране в българската образователна система с цел осигуряване на адекватна, качествена среда и инфраструктура за ефективността на образователната система, особено в настоящата ситуация.
Подкрепящи така изписаната позиция, заявяваме, че сме отворени за диалог и сътрудничество с цел полагане на съвместни усилия за справяне с настоящата ситуация.
Подкрепящи организации:
- Национален младежки форум
- Сдружение “Фуутура”
- Erasmus student network – България
- Млади изследователи за младежко развитие – Смолян
- Народно читалище “Бъдеще сега 2006”
- Младежка организация към Съюз на глухите в България
- Организация на българските скаути
- Младежко сдружение за мир и развитие на Балканите
- Фондация “Заедно в час”
- Студенстка асоциация за исзследване на международните отношения
- Съвет за младежка политика