Позиция на Национален младежки форум относно НПИМД
/in Новини, Първа страница /by Hristo RadoslavovДО
ГОСПОДИН КИРИЛ ПЕТКОВ
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
С КОПИЕ ДО:
ГОСПОДИН АСЕН ВАСИЛЕВ
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ
И МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ГОСПОЖА КАЛИНА КОНСТАНТИНОВА
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
ПО ЕФЕКТИВНО УПРАВЛЕНИЕ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ГОСПОДИН РАДОСТИН ВАСИЛЕВ
МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ПОЗИЦИЯ
на Национален младежки форум
Относно: Национална програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта за 2022 г.
Национален младежки форум /НМФ/ е най-голямата платформа на младежки организации в Република България, която включва в състава си 44 младежки организации от цялата страна. Основната мисия на организацията е да изведе на преден план ролята и значението на младежките организации и младежката работа в развитието и създаването на активни и компетентни млади хора, които могат да се реализират и допринесат за едно проспериращо общество. Национален младежки форум е пълноправен член на Европейски младежки форум и е със статут на Национален младежки съвет на България.
Следвайки своята основна мисия, Национален младежки форум е активен, устойчив и последователен партньор при формулирането и приложението на младежката политика в България. Младежката политика се изпълнява от публичните власти с целта да осигури на младите хора възможности и опит, които да подобрят тяхната успешна интеграция в обществото и да ги превърнат в активни и отговорни членове на същото това общество, както и да станат посланици на промяна (Council of Europe CM/REC(2015)3).
Бихме искали да изразим опасенията си във връзка с публикуваната покана за набиране на проектни предложения по Националната програма за младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта.
- На първо място следва да се отбележи, че съгласно чл. 7 от Закона за младежта, националните програми за младежта се приемат от Министерски съвет, по предложение на министъра на младежта и спорта, в изпълнение на Националната стратегия за младежта. Това поражда два проблема. Към момента в Република България няма действаща Национална стратегия за младежта и в този смисъл не става ясно, постигането на какви стратегически цели на държавната политика за младежта (по смисъла на чл. 2 от ЗМ) ще бъде обезпечено посредством изпълнението на Националната програма за изпълнение на младежки дейности.
- Разпоредбата на чл.10а, ал.6 от Закона за хазарта посочва, че условията и реда за финансиране на проектите по ал. 4 от ЗХ се определят от наредбата по чл. 8, ал. 3 от Закона за младежта. От своя страна чл. 8 ал. 3 от ЗМ предвижда условията и редът за финансиране на проекти по национални програми за младежта да се определят с наредба на министъра на младежта и спорта, съгласувано с министъра на финансите. В този смисъл, извън условията и реда за предоставяне на средствата, приемането на Националната програма за изпълнение на младежки дейности по чл.10 а от ЗХ би следвало да попада в обхвата на чл. 7 от ЗМ. Въпреки това, в чл. 3 ал.2 от НАРЕДБА № 5 от 11.08.2016 г. за условията и реда за финансово подпомагане на проекти по национални програми за изпълнение на младежки дейности, министърът на младежта и спорта е разширил своите правомощия извън тези регламентирани в текстовете на чл. 7 от ЗМ, като е посочил, че Националните програми за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта се приемат от министърът на младежта и спорта.
- На 4-ти април 2022 г. Министерство на младежта и спорта публикува проект на нова наредба за условията и реда за финансиране на проекти по националните програми за младежта. В наше становище от 12 април 2022 г (Приложение №1). посочихме редица слабости на проекта свързани с:
- Липсата на предварителна оценка на въздействието на проекта.
- Разширяването на правомощията на министъра на младежта и спорта по отношение на приемането на националните програми за младежки дейности по чл.10а от ЗХ. (Посочено в т.2 от настоящото становище).
- Ограничаването на възможността за кандидатстване на неформални групи.
- Ограничаването на кръга организации кандидатстващи по програмата.
- Предвиждане на електронно подаване на документите и нуждата от ограничаване на административната тежест за кандидатстващи организации.
- Липсата на задължително участие на външни експерти в оценителните комисии.
- Възможността за отхвърляне на проектни предложения по преценка на министъра на младежта и спорта, без изрично посочени критерии.
- Срокове за предоставяне на документи от страна на неформални групи.
Следва да се отбележи, че към настоящия момент, почти 2 месеца след изтичане на срока за подаване на становища, в рамките на процедурата за обществени консултации все още не е публикувана задължителната справка за постъпили становища, която да отразява, кои от предложенията по отношение на проекта на наредба са приети и кои отхвърлени. В този смисъл, не е ясно кога и с какви редакции, предстои да бъде приета наредбата.
- В доклад от 2020 г. посветен на възможностите и предизвикателствата пред младежката политика в България отбелязахме липсата на качествена информация в следствие на провеждането на политиките посредством националните програми за младежта. Към настоящия момент и въпреки, че Националната програма за изпълнение на младежки дейности по чл.10а от ЗХ се изпълнява в продължение на 5 години и за този период за изпълнението и са отделени повече от 10 млн. лв. (за сравнение бюджетът на Националната програма за младежта за същия период е над 2 пъти по-нисък – под 4 млн. лв.) не е налична оценка на въздействието на програмата и степента на относимост и изпълнение на целите на държавната политика за младежта поставени посредством Националната стратегия за младежта в изпълнение на чл.4 от ЗМ. Липсва и оценка на ефективността и ефикасността на програмата.
- С оглед на посоченото в т. 4, тази година Националната програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от ЗХ получава рекордно до момента финансиране от 5 млн. лв. Въпреки това програмата предвижда предоставяне на средства за едва 35 проекта. (За сравнение през 2017 г., когато програмата има повече от 2 пъти по-нисък бюджет – само 2 млн. лв. са финансирани 76 проектни предложения.) В програмата е предвидено финансирането на 5 проекта по 500 000 лв, които да бъдат реализирани в рамките на периода 15 юли – 30 октомври 2022 г. или за 3 месеца и половина. Подобна сума за осъществяването на младежки проекти е прецедент на европейско ниво. Стандартни проекти по направление 2 на програма Еразъм +, които се реализират в период между 16-24, а понякога и до 36 месеца и включват редица дейности, осъществявани на международно ниво разполагат най-често с между 120 и 240 хл. Евро.
- Необходимо е да се подчертае, че предвидените дейности не са свързани с ефективна работа и взаимодействие с младежи (младежка работа, неформално образование, менторство и др.), а е планирано реализирането на фестивали с концерти, информационни кампании с изготвяне на публикации, видеа и реклами за аудио и видео спотове в медии, ефективността на които не е доказана в предходните години на изпълнение на програмата.
- През годините Национален младежки форум, както и други организации многократно са отравяли препоръки в посока необходимостта от цялостно преосмисляне на администрираните на програмата и нейното съдържание и изпълнение. В последните 24 месеца станахме свидетели и на редица разследвания свързани с предполагаеми злоупотреби при предоставянето на средствата по програмата и нейното изпълнение.
В заключение на изложеното по-горе, считаме че преди да се пристъпи към предоставяне на средства по Националната програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта трябва:
- Да бъде приета Национална стратегия за младежта.
- Да бъде изработена, консултирана и приета нова Наредба за условията и реда за финансиране по националните програми за младежта, която гарантира прозрачност и достъпност при кандидатстването и изпълнението на програмите в т.ч. и посредством вкарването в експлоатация на електронната система за администриране на програмите.
- Да бъде извършена цялостна оценка на предходните 5 години на Националната програма за изпълнение на младежки дейности.
- Да бъде изработен проект на Националната програма за изпълнение на младежки дейности по чл.10а от Закона за хазарта, който е обсъден с младежкия сектор и организациите, работещи с млади хора на терен и отразява реалните им потребности.
В качеството си на Национален младежки съвет, още веднъж заявяваме готовността си да участваме активно в реализирането на посочените по-горе препоръки, за да постигнем ефективност и ефикасност при изпълнението на националните програми за младежта, които са основен инструмент за постигането на стратегическите цели в младежките политики на национално ниво.